Pitný režim, alebo závislosť na vode?

Autor: Dávid Ferko | 9.7.2014 o 18:02 | (upravené 10.7.2014 o 11:39) Karma článku: 7,35 | Prečítané:  1590x

   Pitný režim je termín často používaný hlavne v tomto ročnom období. S opakovanými slovami „pite vodu“ sa stretávame denne v podstate všade. Prostredníctvom rádia, televízie, rôznych príspevkoch na internete, alebo novinových článkov sme doslova bombardovaní správami, ktorých obsahom je varovanie pred dehydratáciou organizmu. Je však pitný režim tak dôležitý?

   Samozrejme, kde je voda, tam je život. Človek pochopiteľne potrebuje určitý príjem tekutín, no nie v takom množstve, ako je niekedy odporúčané. Často krát sa stretávam s tvrdeniami, že človek by mal vypiť 3 ideálne až 4 litre čistej vody denne. V lete sa toto množstvo zvyšuje až na 5, dokonca 6 litrov. Dokonca sa stretávam s tvrdením, že je potrebné dbať, aby dieťa vypilo aspoň 2 litre vody denne! Pitný režim neminie ani domácich miláčikov, ktorý má byť sledovaný a počíta sa podľa hmotnosti- 40ml vody na jeden kilogram hmotnosti. PROSÍM??

   Ideou tohto príspevku nemá byť v žiadnom prípade tvrdenie, že je voda nezdravá, alebo že ju nemáme piť. To určite nie. Môj názor je však v tejto problematike trošku iný. Extrémny príjem tekutín môže predstavovať zdravotné riziko. Často odporúčané hodnoty príjmu pitnej vody sú abnormálne, ich opodstatnenie je jednoduché- zvýšiť predaj minerálnych vôd, džúsov a iných nápojov. Pozrime sa však na možný dopad na naše zdravie.

   Ak do nášho organizmu prijmeme denne nasilu 4, 5 ba 6 litrov čistej vody, lebo nám do odporučil pán XY, časom dochádza k riziku intoxikácie vodou. Áno, môže dôjsť k otrave vodou, samozrejme nie priamo. Prvými príznakmi sú bolesti hlavy, nepokoj, môžu sa vyskytnúť kŕče a pod. To sú však symptómy nešpecifické, nakoľko podobné príznaky má v podstate každý typ otravy a vyskytujúce sa symptómy nemusia nič znamenať, nakoľko sa môžu vyskytnúť aj v opačnom prípade- ak je človek dehydrovaný. Vysoký príjem vody neskôr telo čistí tak extrémne, že dochádza k nerovnováhe elektrolytov, zníženiu obsahu vitamínov v tele a čo je skutočne nebezpečné- dochádza k nedostatku solí, vzniká hypotonické prostredie, zvyšuje sa tlak v bunkách, akými je napríklad červená krvinka a tá praskne, zaniká. Tu by som spomenul pojem hypotonické, hypertonické a izotonické prostredie bunky. Vieme, že v bunkách prebiehajú osmotické javy, teda javy založené na semipermeabilite bunkovej membrány. Bunková membrána podlieha osmóze- transporte tekutín medzi bunkou a prostredím. Ak je bunka (príkladom červená krvinka) v prostredí izotonickom, tlak v prostredí a v bunke je rovnaký a preto nedochádza k žiadnej plazmolýze. Izotonické prostredie vytvára izotonický roztok, v medicíne známy fyziologický roztok pozostávajúci z čistej destilovanej vody a z chloridu sodného v koncentrácii 0,9%. Ak by sme červenú krvinku dali do prostredia hypertonického, jej objem by sa zmenšoval, nakoľko by vodu zo svojho vnútra vyplavovala do prostredia. Bunka by sa scvrkla a došlo by k plazmolýze. A konečne hovoríme o prostredí hypotonickom. Bunka v hypotonickom prostredí vodu prijíma a zväčšuje svoj objem. Tak môže dôjsť k prasknutiu bunky a jej zániku.

   Extrémne vysoký príjem tekutín môže vyvolať práve takéto hypotonické prostredie. Nedostatok draselných, sodných a iných iónov môže ovplyvniť tiež srdcovú činnosť a činnosť obličiek. Áno, v súčasnosti poznáme minerálne vody obohatené o minerály a ióny. Slovensko naozaj patrí ku krajinám s veľmi kvalitnou vodou, no je potrebné uvedomiť si, že minerálna voda je určená na pitie pre chorých.

 

Aký je môj záver?

   Samozrejme, pite vodu, nepite ju však na silu. Vodu pite vtedy, ak máte chuť, alebo pociťujete smäd a nemusíte sa obávať žiadneho kolapsu. Neverím, že ľudia pred stovkami rokmi chodievali povonku len s plastovou fľašou plnou vody, pili vtedy, keď mali možnosť sa napiť a žili bez strachu z nejakého skolabovania organizmu. Pite vodu čistú, najlepšie vodu z vodovodu. Slovensko patrí  ku krajinám s veľmi kvalitnou vodou, minerálne vody predávané v supermaketoch sú vhodné na pitie raz za čas, nie permanente a ich primárnym určením je liečba chorých, nie zahnanie smädu. A hlavne, nenúťte piť svojich domácích miláčikov litre vody denne. Oni vedia, že piť sa má vtedy, keď pociťujú smäd, potrebu alebo chuť. Ak ste si zvykli na extrémny príjem tekutín, alebo ste športovcom, ktorý skutočne potrebuje vysoký príjem tekutín, či pracujúcim vo výškach na priamom slnku, doprajte si vody toľko, koľko sami uznáte za vhodné. Odporúčam však pridať do fľaše čistej vody lyžičku soli a 3 lyžičky cukru- tento nápoj je síce možno nechutný, no postará sa o vaše zdravie a doplní vám energiu.

   Nezabúdajte, každý človek je iný, každý si vyžaduje iný pitný režim. Pite toľko, koľko uznáte za vhodné. Na pitný režim neexistujú žiadne predpisy, dôležití ste vy a vaše zdravie. A doprajte si čas od času aj nejaký príjemný drink, keď už je taký hits :)

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SVET

Populisti získajú, euro môže skončiť. O čom rozhodli Taliani

V Rakúsku populizmus prehral, v Taliansku mu môže rezignácia premiéra pomôcť. Neúspešné referendum vystrašilo trhy.

KOMENTÁRE

Renzi dal sám sebe mat. Dostala ho aj Európa?

Taliansky výsledok je politicky nepomerne ďalekonosnejší než rakúsky.

DOMOV

Javorčíková: Harabinova skupina zdevastovala dôveru v súdy

Dôvera v súdnictvo mierne stúpla.


Už ste čítali?